Saturday, March 24, 2012

Antara peluang dan masalah...

| |

Asallamualaikum semua para pembaca blog saya yang masih setia membaca.
Sudah lama saya tidak 'update' blog ini, sebabnya masih berfikir dan mencari idea hendak tulis dlm blog ini.Kalau boleh saya hendak tulis perkara yg menarik kepada para pembaca,tetapi apakan daya saya ini bukan sempurna sangat.

Apa itu masalah?
Masalah boleh kita samakan dengan beban, boleh samakan dengan cabaran, boleh ke dengan peluang dan semua ini sebenarnya ditentukan oleh kita sendiri. Allah akan sentiasa menguji hambaNya untuk mengetahui tahap mana iman kita kepadaNya.

Jika kita samakan masalah itu degan beban maka bertambah masalah lar....betul dak?? Sudah jatuh ditimpa tangga pula. Ramai di antara kita yang tidak mampu menghadapi masalah malah terus lari dari menghadapinya. Sampai bila kita ingin lari?? Kita akan letih juga apabila berlari tanpa henti, itu adalah fakta kita perlu terima. Jadi tiada makna jika kita sering mnganggap masalah itu sebagai beban hidup. Masalah masyarakat kita yang dapat kita lihat hari ini menjadi kayu ukur di mana tahap pemikiran masyarakat kita. Ada yg saling membunuh, bunuh diri, rogol, dan seumpamanya. Allah memberi nikmat akal kepada kita dan semua ini bergantung kepada kita bagaimana kita nak mengembangkannya.

Jika kita samakan masalah itu dengan peluang pula, masalah akan memberi nikmat yang positif kepada kita. Bagaimana perasaan adik-adik yg sebaik sahaja habis peperiksaan SPM, bagaimana perasaan kita apabila sebaik sahaja siap je 'assignment', pasti seronok tak terkata. Sebenarnya masalah itu sentiasa membuka peluang serta jalan-jalan yg di mana memerlukan pilihan daripada diri kita. Peringatan daripada saya bahawa kematangan pemikiran kita menentukan pilihan kita itu baik ataupun buruk dan usia tidak mematangkan seseorang dan pengalaman juga tidak. Sebenarnya sifat suka mengambil iktibar dan sentiasa menginsafi itulah yg mematangkan seseorang. Jika seseorang itu mempunyai pengalaman tapi tidak pernah ingin mengambil iktibar daripada perkara yang terjadi juga tidak mempunyai makna apa-apa.

Saya harap coretan saya yg tidak seberapa ini dapat membantu saudara serta saudari utk menghadapi hari mendatang. Sentiasa memohon ampun kepada pencipta kita yang Maha Berkuasa supaya kita sentiasa dalam redhaNya. Nantikan penulisan saya yang akan datang di hari lain dan motivasikan diri kita setiap hari serta menjadi insan yg cemerlang.

asallamualaikum.

0 comments:

Post a Comment